Of je nu met je boodschappenwagen door de supermarkt scheurt of voor je uit staat te staren in een bushokje; het kan niet anders dan dat je wordt geconfronteerd met een paar bekende logo’s. Op het eerste gezicht lijkt er misschien niet veel diepgang in de logo’s te zitten, maar als je beter kijkt zie je vaak meer dan je denkt. Hieronder vind je 11 logo’s met een verborgen (of iets minder verborgen) boodschap. De één zal je bekender voorkomen dan de ander, maar het blijft interessant om te zien hoe bedrijven ook hun logo’s gebruiken om bepaalde boodschappen aan hun consumenten over te brengen.
In het logo van dit Zwitserse chocolademerk zitten maar liefst twee boodschappen verstopt. Niet alleen zit de Zwitserse stad Bern in de naam verstopt, maar ook zit er een beer verstopt in de berg. En deze beer komt dan weer van het logo van Bern.


De ‘golden arches’ van McDonald’s stellen natuurlijk in de eerste plaats de letter M voor. Volgens een ontwerper en psycholoog die de fastfood keten in de jaren ’60 adviseerde over het logo zouden veel klanten het daarnaast ook onbewust associëren met een paar voedende borsten…
Het logo van Google heeft vier primaire kleuren (blauw, rood, geel en weer blauw) naast elkaar en wordt dan onderbroken door de niet-primaire kleur groen. Hiermee wil Google laten zien dat zij anders zijn dan de rest en daarnaast bekend staan als een kleurrijk en speels bedrijf.


De drie ellipsen in het logo van Toyota stellen drie harten voor: die van de klant, die van het product en die van de technische vooruitgang. Daarnaast kun je uit de drie ellipsen ook nog eens de letters die het woord Toyota vormen halen.
In het FedEx logo zie je als je goed kijkt een pijl tussen de letters E en X. Hieraan kun je zien dat het bedrijf erg op de toekomst is gericht.


Ook de mensen van LG waren in een filosofische bui toen zij hun logo bedachten. Zo zou het betekenen dat de mensheid boven alles gaat, zou de cirkel staan voor de wereld, de toekomst, de jeugd, de mensheid en de technologie, terwijl het rood in het logo vriendelijkheid betekent.
Het logo staat niet alleen voor de letter H, van Hyundai (uiteraard), maar ook voor twee mensen die elkaar de hand schudden. Deze staan voor de autodealer en de klant.


Als je goed kijkt zie je in dit logo een wielrenner, met een zon als een van de wielen.
Het mag duidelijk zijn dat de pijl ernaar verwijst dat ze alles hebben, van A tot Z. Maar als je beter kijkt zie je ook dat het een lachend gezichtje vormt.


Het Mitsubishi logo heeft een wat diepgaandere betekenis. Het is een combinatie van het symbool van drie bladeren van de Tosa Clan en die met drie diamanten van de Iwasaki familie, die staan voor betrouwbaarheid, integriteit en succes. Daarnaast is het woord “Mitsubishi,” te vertalen in “mitsu” (drie) and “hishi” (diamantvormig).
De meeste mensen zien alleen de letter F, maar als je goed kijkt zie je ook het cijfer 1, gevolgd door een rode vlag.
