8 momenten waarop je weegschaal liegt

Acht momenten waarop je de weegschaal het beste negeert

De weegschaal is een prachtig instrument om je voortgang te toetsen als je wilt afvallen. Maar het is niet het enige instrument om vast te stellen of je nog in de juiste richting gaat. Zeker als je heel vaak weegt kun je je afvragen of je de schaal nog gebruikt op de manier waarop hij is bedoeld.

Zie het ding als niet meer dan een instrument en gebruik ‘m ook op die manier. Hij vertelt je niet of je je best hebt gedaan, of je oké bent als persoon en al helemaal of je “genoeg bent afgevallen”. Dat zijn allemaal oordelen die we onszelf opleggen als we de weegschaal een te grote rol geven in ons leven.

Het beste weeg je jezelf maximaal één keer per week. Sta je er vaker op dan loop je de kans dat je keihard voorgelogen wordt door dat ding. Nog te vaak zie ik (en heb ik zelf ook ervaren) dat dagelijks wegen leidt tot frustratie, obsessie en soms zelfs tot voortijdig stoppen met een nieuwe leefwijze. Hieronder volgen acht aspecten die je in je achterhoofd moet houden als je vaker dan één maal per week op de weegschaal gaat staan.

1. Direct nadat je gegeten hebt

Huh? Je hebt alleen maar avondeten gehad en je bent 2 kilo zwaarder? Hoe kan dat nou weer? Het aanmaken van lichaamsvet vraagt tijd, dus als je vlak na de maaltijd weegt, weet je dat je belazert wordt (of dat je jezelf een schuldgevoel aanpraat). Wat wel mogelijk is, is dat je bloedvolume toegenomen is als gevolg van je maaltijd(en), maar je gewicht is natuurlijk ook hoger door het gewicht van je voedsel alleen én wat je er wellicht bij gedronken hebt. Al met al weegt dit enorm door. Voordat je lichaam besluit of het deze maaltijd omzet naar energie of lichaamsvet, zal het dit eerst moeten verteren en daar gaat soms wel 24 uur over heen. Bij sommige mensen kan dit best lang duren. Eén keer “buiten je boekje” eten hoeft niet direct te betekenen dat je alleen maar lichaamsvet aan zult maken. Daarvoor zal je toch echt heel veel calorieën boven je basisbehoefte moeten eten (de hoeveelheid waarbij je op gewicht blijft). Om een pond lichaamsvet aan te komen moet je namelijk 3600 kcal extra eten. Dat is erg veel, maar wordt eerder bereikt door elke dag structureel wat te veel te eten dan door één slechte maaltijd an sich.

2. Gedurende de eerste weken van een nieuw dieet of trainingsprogramma

Als je net begint met een nieuw dieet of trainingsprogramma val je vaak razendsnel af. Sommige mensen vallen zelfs kilo’s af in de eerste week. Het is niet gezegd dat je hier ook direct lichaamsvet verliest. Vaak verlies je in eerste instantie veel lichaamsvocht en in het slechtste geval zelfs spiermassa. Na verloop van tijd past je lichaam zich wat aan en is het ook in staat om zelfs spieren aan te maken door het trainen waardoor het tempo van afvallen duidelijk lager wordt. Doe je daardoor minder je best om een mooi gewicht te behalen? Wel nee! Je inzet is hetzelfde, alleen is je lichaam slim genoeg om zich aan te passen. Om te weten of je ook daadwerkelijk vetmassa kwijtraakt heb je een zogenaamde impedantiemeter nodig die middels een klein elektrisch stroompje de samenstelling van je lichaam beoordeelt. Je wilt immers dat de vetmassa afneemt en je spieren in ieder geval gelijk blijven of iets omhoog gaan. Als het precies verkeerd om is (je komt vet aan en verliest spieren) dan is je voedingsplan voor jou persoonlijk niet in balans en eet je waarschijnlijk te weinig waardoor je lichaam probeert de balans te herstellen door spieren af te breken. Je hebt dan de hulp van een voedingsdeskundige nodig. Drukt je weegschaal alleen maar percentages uit? Neem dan de moeite om die percentages om te rekenen naar massa. Dat geeft een veel duidelijker beeld van je voortgang.

3. Direct na een training

Direct na de training stap je ook liever niet op de weegschaal. Ook al heb je nog zo ontzettend je best gedaan, als je je direct na de training weegt dan zul je alleen de afname van de hoeveelheid lichaamsvocht waarnemen omdat je gezweet hebt. Zodra je na (of liever zelfs tijdens) je training je vochtbehoefte weer aanvult, lijken alle resultaten weer weggewerkt te zijn. Is dat lichaamsvet? Nee, het zijn lichaamsvocht-verschillen die je meet. Geloof je weegschaal dus niet.

4. Direct nadat je veel water hebt gedronken

Er zijn van die dagen dat ik voordat ik op kantoor kom, al een liter vocht weggeklokt heb. Eerst één of twee kopjes thee, dan één of twee grote glazen om mijn multivitamines en toebehoren weg te krijgen en dan afhankelijk van wat ik voor het ontbijt kies ook nog weer wat vocht. Als ik mij dan direct na het ontbijt zou wegen dan zou ik een probleem van ongeveer een kilo hebben. Gelukkig heb ik in mijn praktijk een geavanceerde weegschaal die zich door wat vocht echt niet in de luren laat leggen dus ik weet ook hoe ik die resultaten moet interpreteren. Het ding weegt en meet je tot in de detail door. Dat is gemakkelijk (en soms ook niet hahaha). Daarom drink ik op mijn weegdagen altijd hetzelfde en probeer ik niet te veel extra te drinken voor ik gewogen heb. Zo heb ik altijd vergelijkbare weegmomenten.

5. Vlak voordat je naar bed gaat

Dat er tijd verstrijkt tussen je weegmoment in de ochtend, betekent dat nog niet dat je ’s avonds minder weegt, ook al heb je zo je best gedaan. Gedurende de dag drink je en eet behoorlijk wat, zelfs als je braaf bent. Ga maar na: alleen al minimaal 2 liter water is 2 kilo op de weegschaal en al je maaltijden en tussendoortjes wegen ook lekker door. Dat is ’s avonds vaak nog niet weggewerkt. Daarom adviseren de geleerden je om altijd op dezelfde dag en op hetzelfde tijdstip te wegen met liefst dezelfde kleding (of nog gemakkelijker, zonder kleding). Zo krijg je een goede vergelijking.

6. Nadat je een kind gekregen hebt

Als je net een kind gekregen hebt dan denk je vaak dat je heel wat gewicht kwijt bent. Natuurlijk is het gewicht van de baby, de placenta en het vruchtwater weg, maar voor de rest zal je lichaam gewoon weer moeten wennen aan de nieuwe situatie. Dat vraagt begrip van jouw kant dat je lichaam tijd nodig heeft om de hormoonniveaus aan moet passen en weer over moet schakelen op de “after-baby” stand. Het is niet verstandig om op een streng dieet te gaan omdat je lichaam vooral alle belangrijke voedingsstoffen nodig heeft om te herstellen. Dus eet gewoon wat koolhydraten, voldoende eiwitten en voldoende vetten. Met name die laatste zijn essentieel in het herstel van je hormoonbalans. Geniet van je nieuwe baby, dat gewicht komt vanzelf wel. Hoe minder jij je er druk over maakt, hoe sneller het zal gaan.

7. De ochtend nadat je uit eten ging

Als je uit eten gaat, eet je vaak veel meer zout dan je thuis gewend bent want in de horeca wordt nog steeds met vrij veel zout gewerkt. Je lichaam is daar niet aan gewend en houdt vocht vast. Hierdoor ben je de ochtend na een leuk etentje eigenlijk altijd wat zwaarder. Dit komt niet omdat je enorm tekeer gegaan bent (ook al was dat dessert vast heel lekker). Drink de dag nadat je uit eten bent geweest veel water (minimaal 2 liter) en je zult zien dat je gewicht snel weer zal zakken. Kijk daarom met plezier terug op je etentje en laat je herinnering niet verpesten door een belabberde weegsessie.

8. Gedurende je menstruatie

Laat ik beginnen met het goede nieuws: in de twee weken voordat je ongesteld bent is je verbranding iets hoger door alle hormonale veranderingen die uiteindelijk leiden tot een menstruatie. Begin nog geen “happy dance” want dit is slechts 4 procent dus leg die reep chocolade maar weer neer (ik meen het: leg neer!). Toch zou dit een verklaring kúnnen zijn voor het feit dat zoveel vrouwen klagen over het feit dat ze meer honger hebben in deze periode. Het snelle stijgen van je gewicht vlak voor je ongesteld wordt, wordt veroorzaakt doordat je lichaam vocht vasthoudt. Dit verlies je vrij gemakkelijk weer als je eenmaal ongesteld bent. Het beste sla je je weegsessie over in die week maar als het echt moet, kijk dan vooral naar het vochtpercentage in je lichaam en zie dat dit hoger is dan normaal.

Advies over jezelf wegen

Als je ziet hoeveel aspecten er zijn die van invloed zijn op je gewicht behalve werkelijke vet verbranding, dan kun je wel nagaan dat heel vaak wegen niet zo handig is. Als je echt wilt registreren of je afvalt, dan weeg je jezelf niet vaker dan 1x per week. Natuurlijk mag je van mij vaker op de weegschaal staan, maar neem die resultaten dan met een enorme korrel zout. Het zegt niet zoveel. Je lichaam raakt gemakkelijker uit balans dan je denkt.

Kijk daarom vooral naar je gewichtsverlies op de lange termijn. Als je wilt weten of je buikvet kwijt bent, dan meet je de omvang van je buik op en gebruikt dat als indicator. Dat zegt soms meer dan je gewicht.

Post Author: admin